vrijdag 19 september 2014

Week 38 Elmer de kleurenolifant

Beste ouders,

Deze week stonden de kleuren centraal. We zijn natuurlijk eerst eens even alle kleuren gaan bespreken en benoemen. Daarbij hebben we ook naar de kleur van elkaars kleding gekeken. Hierna kregen de kinderen per tweetal een opdracht om met een kleurenkaart buiten opzoek op zoek te gaan naar één bepaalde kleur. Prachtig vonden de kinderen dit, want op het kleuterplein zijn er héél wat kleuren te vinden. Daarnaast hebben we ook werkjes met de kleuren op het digibord gedaan. Hierbij hebben we gekeken naar de vormen en kleuren. Daarnaast was er ook een moeilijk werkje " Welke kleur mist er in de kleurendoos"hierbij moest je heel goed kijken welke kleur potlood uit het kleurendoosje weg was gehaald!





We hebben deze week het boek "Elmer de kleurenolifant 'gelezen. Dit boek van Elmer gaat over een vrolijke olifant die anders is dan de andere. In plaats van grijs heeft hij namelijk alle kleuren van de regenboog! Hij wil net zoals de andere olifant zijn en verzint hier iets op... De kinderen kunnen dit verhaal goed vertellen.  Na dit leuke verhaal hebben wij natuurlijk ook Elmer geknutseld. We mochten lekker met vingerverf aan de slag. De kinderen vinden de kleuren van Elmer wel heel mooi, zodoende hebben wij hem alle kleuren gegeven want Elmer is en blijft een bijzondere kleurenolifant.



Dinsdag was het Prinsjesdag! Maandag hebben we Prinsjesdag besproken. We hebben het natuurlijk over de koning en koningin gehad. We hebben het gehad over de rit van de mooie gouden koets. Dan komen zij aan in de Ridderzaal en daar wordt de dan de troonrede voorgelezen. Hierin staat bijv. dat de scholen meer geld krijgen, dus nog meer leuke en leerzame werkjes! De kinderen vonden het reuze interessant. Er waren ook kinderen die echt in de stad waren gaan kijken en konden hier goed over vertellen. Super!

Deze week hebben wij spontaan elke dag in een verkeersparcour gereden. We hebben een parcour uitgezet waarbij de kinderen met een fiets, auto, step of als voetganger rond konden gaan. Er stond ook een verkeersregelaar bij met een geel hesje, helm en verkeersstop bord. We weten nu heel goed wat er allemaal in het verkeerd rijd en hoe je netjes moet rijden in het verkeer. Wat hadden de kinderen een plezier!!



Deze week hebben we weer goed de letters geoefend. Daarnaast ook heel veel gerijmd met de rijmmachine. Deze week hadden wij wel een héél gek woord waar we op moesten rijmen : POEP!! Na alle schaterlachen konden wij eindelijk op zoek naar het woord waar poep op konden rijmen. Gelukkig vond Quinten hem SNOEP! En het derde woord was LOEP! POEP- SNOEP - LOEP en dat RIJMT!

Donderdag had de juf ons vertelt over een tovenaar die zij was tegen gekomen. Deze tovenaar had een héél verdrietig meisje geholpen. Ze had zo'n verdriet. Dit meisje kon lrachtig schilderen maar ze had maar drie kleuren op haar verfbordje: rood , geel en blauw. Maar ze wilde mooie bloemen verven en bomen. Gelukkig had de tovernaar daar wel een oplossing voor. Hij wist nog wel een aantal toverspreuken om haar te helpen.

Hocus pokus met franje,
rood en geel maak je oranje!

Hocus pokus met wat raars,
rood en blauw word samen paars!

Hocus pokus met een zoen,
blauw en geel word samen groen!

Nu had het meisje veel meer kleuren en was gelukkig niet meer verdrietig. Als snel kwamen de kinderen met het begrip : mengen! Bij mengen roer je de  kleuren doorelkaar en krijg je een nieuwe kleur! Dat is handig! We hebben daarbij een kleurenkaart gezien en daar kon je dat ook heel handig op zien. Leuk dat verhaal van die tovenaar maar dat moesten wij natuurlijk ook uit proberen. We hebben allemaal verf en onze toverstaf erbij gepakt. We hebben om de beurt de toverspreuk en de verf erbij gedaan en je raadt het nooit! Het is bij ons ook gelukt! Op vrijdag zijn we al met een groepje kinderen creatief gaan mengen met veel meer kleuren! Harstikke leuk!




Wij hebben het  bij de Vreedzame school gehad over opstekers en afbrekers. Wij proberen elkaar elke dag opstekers (complimenten) te geven. Wat kun jij netjes werken! Wat kan jij goed bouwen! Wat heb je mooie kleren aan! Wat fijn dat jij een jongste helpt! De afbrekers(onaardige dingen) die zeggen we natuurlijk juist niet! We geven vooral de opstekers want hier worden wij ( en de juf!) namelijk erg blij van!


We hebben deze week ook lekker kunnen bewegen en dansen op muziek. We hebben gedanst in het speelokaal en in de klas.  We hebben ook nog een leuk tikspel gedaan! Wat kunnen de kinderen toch hard rennen!!

Vrijdagochtend kwamen de moeders luizenpluizen. Allemaal luisvrij! Bedankt moeders!

We hebben de week gezellig afgesloten met lekkere meloen stukken van Emma, jammie!! Dankjewel!

Een heel fijn weekend!

Liefs,

Juf Daisy 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen